Menyelesaikan Masalah Empat Masalah Bateri Utama dengan Samsung Galaxy S4

Penyelesaian masalah bateri Samsung Galaxy S4

Kira-kira setengah tahun sejak permulaannya, terdapat banyak aduan dari pemilik telefon pintar terbaru Samsung, Samsung Galaxy S4. Di antara isu-isu ini termasuk yang berkaitan dengan prestasi bateri seperti penurunan daya tahan, bengkak dan terlalu panas, dan seumpamanya. Dalam kandungan ini, kami akan menggambarkan dan menyelesaikan empat masalah berkaitan bateri utama dengan Samsung Galaxy S4, sebagai tindak balas kepada e-mel berkaitan yang kami terima dari beberapa pemilik S4 yang mengalami masalah bateri berikutnya.

A. Bateri cepat habis

Beberapa pemilik Galaxy S4 telah mengadu tentang bateri yang cepat habis dalam beberapa jam penggunaan dan mereka tidak menerima masa siaga yang disyorkan untuk peranti ini.

Masalahnya mungkin disebabkan oleh perkara berikut:

  • penggunaan pengecas atau bateri OEM bukan Samsung
  • kerosakan fizikal atau cecair berlaku pada peranti atau bateri
  • menjalankan aplikasi pihak ketiga di latar belakang
  • penggunaan data di latar belakang seperti streaming video, streaming muzik, penyegerakan yang kerap dan seumpamanya
  • kekuatan isyarat rendah yang mempengaruhi proses penghantaran / penerimaan
  • perisian peranti perlu dikemas kini
  • pemesejan e-mel / teks, panggilan dan penggunaan internet yang kerap
  • menggunakan peranti dalam suhu yang melampau (panas atau sejuk)
  • menghidupkan pilihan sambungan tanpa wayar seperti Bluetooth, GPS atau Wi-Fi

CADANGAN

  1. Periksa kabel dan bateri USB / Pengecasan dan pastikan semuanya adalah OEM Samsung dan bukan aksesori pihak ketiga.
  2. Periksa kemungkinan kerosakan fizikal pada peranti, USB atau kabel pengecasan. Sahkan juga port USB, kabel tidak rosak dan tidak ada wayar yang terdedah.
  3. Periksa bateri atau peranti untuk kemungkinan kerosakan cecair. Kerosakan cecair dapat ditentukan dengan memeriksa Liquid Damage Indicator (LDI) unit, yang terletak di dalam bateri atau pada bateri itu sendiri. Petunjuk untuk petunjuk LDI yang tidak rosak adalah warna putih atau putih padat dengan warna merah jambu / ungu yang kelihatan. Ia akan kelihatan merah jambu / ungu / merah pekat jika peranti terkena kelembapan.

Catatan Penting: Jaminan Terhad Samsung tidak melindungi kerosakan cecair pada unit atau bateri.

  1. Untuk hasil terbaik, gunakan stopkontak ketika mengecas peranti, bukan komputer. Unit ini dilengkapi dengan penyesuai pengecas dinding USB.
  2. Periksa sama ada peranti mendapat isyarat yang mencukupi, biasanya antara 2-4 bar kekuatan. Kekuatan isyarat yang lemah atau rendah juga dapat menghabiskan lebih banyak kuasa bateri untuk penghantaran dan penerimaan sambungan. Sekiranya anda tidak mendapat kekuatan isyarat yang mencukupi, hubungi penyedia perkhidmatan anda untuk mendapatkan bantuan lebih lanjut.
  3. Sekiranya peranti anda sudah usang, maka periksa apakah ada kemas kini perisian yang tersedia agar peranti ini tetap terkini.

Petunjuk: Kemas kini perisian untuk Samsung Galaxy S4 serta peranti Samsung lain boleh didapati dalam talian melalui laman web Sokongan Samsung. Dalam kes ini, cukup lawati halaman sokongan untuk Samsung Galaxy S4 untuk sebarang kemas kini perisian yang tersedia untuk peranti ini.

Berikut adalah cara mengemas kini aplikasi pada Galaxy S4 anda:

  1. Sentuh ikon Aplikasi dari skrin utama.
  2. Sentuh untuk memilih Play Store untuk meneruskan.
  3. Sentuh untuk memilih Menu.
  4. Sentuh Aplikasi Saya untuk memeriksa kemas kini.
  5. Sentuh KEMASKINI semua untuk menggunakan kemas kini.

Sekiranya masalah itu berlanjutan, maka cuba sesuaikan kecerahan dan batas waktu skrin untuk meningkatkan kekuatan bateri pada peranti anda.

Untuk mengasingkan masalah lebih lanjut, atau menentukan apakah masalahnya ditiru dengan bateri lain, cuba gunakan bateri Samsung lain untuk peranti yang sama. Masalah ini juga boleh khusus untuk bateri semasa anda.

B. Bateri Tidak Akan Mengecas

Dalam kes ini, pengguna mengeluh tentang bateri unit yang tidak menahan cas atau hanya mengecas beberapa minit sebelum mematikannya.

Kemungkinan penyebab masalah ini merangkumi perkara berikut:

  • kerosakan fizikal atau cecair
  • penggunaan pengecas atau bateri OEM bukan Samsung
  • kerosakan pada kabel USB / pengecasan ada
  • sambungan USB / kabel pengecasan yang tidak selamat
  • bateri tidak dipasang dengan betul
  • kerosakan bekalan elektrik, outlet atau komputer ada
  • Kabel USB / pengecasan disekat atau tidak disambungkan sepenuhnya

CADANGAN

  1. Gunakan hanya kabel USB / pengecasan dan bateri OEM Samsung yang disediakan untuk peranti anda, BUKAN aksesori pihak ketiga.
  2. Pastikan bateri dimasukkan dengan betul ke dalam peranti.
  3. Pastikan tiada apa-apa yang menghalang kabel USB / pengecasan dan ia disambungkan dengan selamat.
  4. Periksa bateri atau penunjuk pengecasan peranti dan lihat apakah itu muncul di layar ketika kabel USB / pengecas terpasang.

CATATAN: Beberapa peranti dan tablet Samsung Note yang terpilih biasanya akan menampilkan "tidak mengecas" jika anda cuba mengecas semasa ia disambungkan ke komputer. Pengguna akan sering diminta dengan ikon untuk mengecas perlahan atau tidak mengecas sama sekali kerana kebanyakan port USB tidak dapat memberi kuasa untuk mengecas peranti.

Oleh kerana itu, pemilik peranti dinasihatkan untuk:

  1. Isi atau sambungkan kabel USB / pengecas yang disediakan ke stopkontak, daripada menggunakan komputer semasa mengecas. Pastikan juga soket dinding berfungsi dengan baik. Anda boleh mengujinya dengan menyambungkan peranti elektronik lain ke cawangan yang sama. Sekiranya pengecasan gagal, cuba gunakan outlet dinding lain yang tersedia.
  2. Biarkan peranti mengecas selama beberapa minit atau sehingga baterinya menyatakan bahawa ia telah dicas sepenuhnya.
  3. Setelah beberapa minit mengecas, tahan butang kuasa ke bawah untuk menghidupkan peranti dan periksa sama ada ia mengecas atau tidak. Sekiranya anda melihat peranti bergetar atau terdengar seperti sedang dihidupkan, biarkan sahaja pengisian dan lihat apakah paparan menyala.

Sekiranya masalah berlanjutan dan peranti masih tidak dicas, maka cuba periksa kemungkinan kerosakan pada kabel pengecasan, bateri atau unit itu sendiri.

C. Bengkak Bateri

Masalah pada bateri unit yang mengembang atau membengkak telah diakui oleh perusahaan dan sebenarnya, ia telah menawarkan penggantian bateri kepada pelanggan yang terjejas.

PERINGATAN PENTING: Pemilik peranti sangat disarankan untuk berhenti menggunakan unit jika bateri bengkak dan jangan sekali-kali cuba mengecas atau menggunakan peranti dalam kes ini. Bateri yang rosak atau bocor merugikan terutamanya apabila cecair bateri bersentuhan dengan mata atau kulit.

Bengkak atau pengembangan bateri pada Samsung Galaxy S4 atau unit Samsung lain mungkin disebabkan oleh:

  • penggunaan bateri atau pengecas OEM bukan Samsung
  • kerosakan fizikal atau cecair pada peranti
  • kerosakan fizikal atau cecair pada bateri

Petunjuk: Petunjuk kuat bahawa bateri boleh bengkak adalah penutup bateri yang tidak sesuai.

Untuk mengelakkan timbulnya masalah dari penggunaan bateri yang bengkak, pastikan untuk:

  1. Sentiasa periksa peranti atau bateri untuk sebarang kerosakan cecair. Anda boleh memeriksa Petunjuk Kerosakan Cecair untuk menentukan sama ada peranti mengalami kerosakan fizikal atau cecair.
  2. Periksa bateri untuk memastikan penyambung tidak bengkok, patah, berkarat atau terdorong masuk.

CATATAN: Sama seperti kerosakan cecair, kerosakan fizikal juga tidak dilindungi di bawah Jaminan Terhad Samsung.

Sekiranya masalah berlanjutan, hubungi sokongan Samsung atau penyedia perkhidmatan mudah alih anda untuk mendapatkan bantuan lebih lanjut.

D. Peranti Hangat

Beberapa pemilik menyedari peranti atau bateri mereka terlalu panas atau mengeluarkan haba yang berlebihan hanya dalam beberapa jam penggunaan.

CATATAN PENTING: Segera hentikan penggunaan peranti jika sudah terlalu panas untuk tidak bersentuhan dengan kulit anda. Jangan cuba mengecas peranti.

Sama seperti masalah berkaitan bateri yang lain, masalah mengenai peranti atau bateri yang terlalu panas boleh dicetuskan oleh faktor-faktor tertentu termasuk yang berikut:

  • penggunaan pengecas atau bateri OEM bukan Samsung
  • kerosakan fizikal atau cecair berlaku
  • penggunaan aplikasi pihak ketiga tertentu
  • pendedahan peranti pada suhu yang melampau untuk jangka masa yang panjang
  • selongsong peranti tidak membenarkan pengudaraan yang betul
  • menggunakan terlalu banyak aplikasi atau ciri seperti muzik atau streaming video
  • secara serentak menjalankan pelbagai aplikasi di latar
  • kekuatan isyarat yang lemah juga boleh menyebabkan peranti menjadi panas kerana mendorongnya bekerja lebih keras untuk mendapatkan sambungan yang lebih baik

KERJA KERJA

  1. Tanggalkan sebarang kes atau kantung dari peranti jika terasa panas semasa mengecas. Melakukannya akan membolehkan pengudaraan berlaku.
  2. Lihat apakah peranti anda mendapat sambungan rangkaian yang baik. Sekiranya tidak, sila hubungi penyedia perkhidmatan rangkaian anda untuk membantu anda mengatasi masalah rangkaian anda, terutamanya pada kekuatan isyarat yang lemah.
  3. Sekiranya anda menggunakan bateri pihak ketiga atau aksesori pengecasan, gantilah dengan bateri OEM Samsung atau kabel pengecasan USB.
  4. Pastikan meletakkan peranti anda dalam suhu bilik selama beberapa jam, terutamanya setelah memaparkannya pada suhu yang sangat panas. Sekiranya peranti berfungsi dengan baik, ia harus menyejuk selepas beberapa minit.
  5. Elakkan penggunaan peranti yang berlebihan atau tanpa henti kerana boleh menyebabkannya terasa panas.
  6. Sekiranya anda mengetahui masalahnya disebabkan oleh aplikasi tertentu, maka nyahpasang aplikasi yang anda fikirkan menyebabkan bateri atau peranti menjadi panas.
  7. Periksa juga kemungkinan kerosakan cecair pada bateri atau peranti. Periksa juga penyambung untuk kemungkinan kerosakan fizikal dan pastikan ia tidak terdorong, bengkok, berkarat atau pecah.

Sekiranya terdapat kerosakan fizikal atau cecair, sila hubungi OEM Samsung untuk mendapatkan bantuan lebih lanjut. Perhatikan bahawa kerosakan cecair dan fizikal tidak dilindungi oleh Jaminan Terhad Samsung.