Selesaikan Masalah Samsung Galaxy Note 5 Tidak Mengecas & Mengecas Lambat

Samsung Galaxy Note 5 (# GalaxyNote5 # Note5) masalah lambat dan tidak mengecas sering disalahkan pada perkakasan dan / atau aksesori yang salah. Kami sebenarnya tidak boleh menyalahkan pemilik untuk menyangka pengecasnya rosak semasa telefon berhenti dicas. Sebenarnya, kami juruteknik sering mengesyorkan untuk memeriksa aksesori terlebih dahulu sebelum mencuba masalah telefon.

Galaxy-Note-5-masalah pengecasan perlahan

Berdasarkan aduan yang dikemukakan oleh pembaca kami, ada satu perkara yang sering ditinggalkan ketika berkaitan dengan masalah pengisian - firmware. Ini memainkan peranan besar dalam mengecas telefon kerana tanpanya, peranti tidak akan membiarkan arus melewati. Ia juga bertanggung jawab dalam menampilkan peratusan bateri yang betul dan berapa banyak masa yang tersisa sebelum bateri diisi penuh.

Dalam catatan ini, saya akan membimbing anda bagaimana menyelesaikan masalah tidak mengecas dan mengecas perlahan pada Catatan 5. Tujuannya adalah untuk anda mengetahui apa sebenarnya masalahnya dan setelah anda mempunyai maklumat yang mencukupi, anda kemudian dapat mengembangkan prosedur tentang bagaimana betulkan. Namun, anda harus tahu bahawa tidak ada jaminan anda dapat menyelesaikan masalah itu sendiri. Selalu ada masalah yang memerlukan kepakaran juruteknik terutama masalah berkaitan perkakasan. Walaupun begitu, usaha anda tidak akan sia-sia kerana anda akan dapat menerangkan secara terperinci apa masalahnya kepada juruteknik.

Masalah

Untuk memberi anda idea bagaimana masalah ini berlaku, berikut adalah beberapa aduan yang dihantar oleh pembaca kami yang meminta bantuan:

" Hai lelaki droid! Saya sangat berharap anda dapat membantu saya mengatasi masalah saya. Saya mempunyai Galaxy Note 5 yang saya beli pada bulan November tahun lalu. Sejak saya membelinya semuanya berfungsi sehingga akhir ketika saya menyedari peranti tidak akan dicas sama sekali. Betul, semasa saya memasangkannya, ia tidak akan dicas. Ketika pulang dari tempat kerja, saya segera mengecas telefon walaupun biasanya bateri tinggal sekitar 30 hingga 40%. Sudah menjadi kebiasaan saya hanya untuk memastikan bahawa ketika saya bangun pada waktu pagi, telefon ini siap digunakan sepanjang hari. Suatu hari, saya bangun melihat ia hanya mempunyai bateri 27% jadi saya tahu ia tidak mengecas. Semasa saya memasangnya semula, ia mengecas sekali lagi tetapi semalam ia tidak dapat dicas dan hari ini ia hanya mempunyai 21% bateri yang tersisa dan masih tidak dicas. Apa patut saya buat? "

" Catatan saya 5 baru berusia beberapa bulan dan beberapa hari yang lalu ia menerima kemas kini. Sudah tentu saya memuat turunnya tetapi selepas itu, ia mula dicas dengan perlahan. Sebelum kemas kini, bateri akan dicas sekitar beberapa jam jika cepat dicas kira-kira satu jam atau kurang bergantung pada jumlah bateri yang tersisa. Sekarang, akan memakan masa lebih dari 3 jam untuk mencapai 60% dan walaupun saya membiarkannya berjam-jam ia tidak selesai dicas. Apa yang berlaku pada telefon saya? Adakah ada yang boleh saya lakukan untuk menyelesaikannya? "

Kemungkinan Sebab

Berdasarkan laporan dan kesaksian pemilik yang menghadapi masalah seperti ini, berikut adalah kemungkinan penyebabnya:

  • Penyesuai kuasa yang rosak
  • Kabel USB rosak
  • Port USB / utiliti longgar
  • Cache & data rosak kerana kemas kini firmware
  • Terlalu banyak aplikasi yang berjalan di latar belakang
  • Masalah perkakasan yang serius kerana kerosakan cecair atau fizikal

Selesaikan Masalah Samsung Galaxy Note 5 Tidak Mengecas & Mengecas Lambat

Dalam masalah seperti ini, kerana kita tidak tahu apa penyebabnya, lebih baik kita menolak satu kemungkinan demi satu. Kami, bagaimanapun, harus memulai dengan kemungkinan yang dapat disingkirkan dengan mudah tanpa banyak kerumitan dan sementara kami mendorong anda untuk menyelesaikan masalah, ingatlah bahawa tugas juruteknik adalah untuk menyelesaikan masalah yang lebih serius. Jadi, yang perlu kita lakukan adalah mencari tahu apa masalahnya dan lihat apakah kita dapat memperbaikinya, jika tidak dapat, kemudian hantar telefon untuk diperbaiki.

Langkah 1: Cuba mengecas telefon semasa dimatikan

Prosedur ini berlaku untuk masalah pengecasan dan pengecasan yang perlahan. Ini juga akan memberi anda idea sekiranya masalah firmware atau masalah perkakasan.

Sekiranya telefon dicas dengan baik ketika dimatikan, kemungkinan besar masalah firmware tetapi ada kemungkinan terlalu banyak aplikasi yang berjalan di latar belakang. Dalam kes ini, anda tidak perlu risau kerana masalahnya selalu dapat diselesaikan.

Sebaliknya, jika peranti tidak akan dicas walaupun dimatikan, ada kemungkinan ia adalah masalah perkakasan tetapi itu tidak bermaksud anda tidak akan menyelesaikan masalah lebih jauh. Siapa tahu, ini mungkin hanya masalah kerosakan sistem. Betul, jika firmware rosak, peranti tidak dapat dicas.

BACA : Galaxy Note 5 tidak dicas dengan betul, masalah kuasa bateri lain

Langkah 2: Lakukan prosedur Reboot Paksa tanpa mengira hasil dari langkah pertama

Sama ada caj telefon atau tidak semasa dimatikan, disarankan anda melakukan prosedur reboot secara paksa. Ini setara dengan pemutusan bateri untuk model Galaxy dengan bateri yang boleh ditanggalkan.

Sekiranya telefon mengecas perlahan walaupun dimatikan, ada kemungkinan ia hanya masalah firmware dan sementara reboot biasa sering dapat memperbaikinya, Reboot Paksa menyegarkan segalanya.

Dalam kes tidak mengecas, seperti yang saya sebutkan pada langkah pertama, ada kemungkinan firmware tersebut hancur dan kerana memainkan peranan besar dalam proses pengisian, perkakasan tidak dapat membiarkan arus melewati ketika firmware tidak bertindak balas . Untuk menyelesaikan masalah ini, but semula perlu dilakukan dan inilah cara anda melakukannya ...

Tekan dan tahan kekunci Kelantangan dan Kekuatan bersama selama 10 hingga 15 saat. Sekiranya ia hanya masalah firmware dan / atau perkakasan kecil, peranti harus menghidupkan semula secara semula jadi setelah melakukannya.

POST BERKAITAN : Masalah pengecasan dan masalah kuasa Samsung Galaxy Note 5 selepas kemas kini Android 6 Marshmallow

Langkah 3: Periksa penyesuai kuasa dan cuba yang lain jika perlu

Cukup logik untuk menganggap bahawa pengecas adalah pelakunya apabila Catatan 5 anda tidak dicas. Jadi, setelah melakukan dua langkah pertama, inilah masanya anda memperhatikannya.

Perkara pertama yang harus anda lakukan ialah memeriksanya secara fizikal. Lihat ke portnya untuk melihat apakah ada pin yang bengkok atau tidak sejajar. Anda selalu boleh menggunakan tusuk gigi untuk meluruskan pin yang tidak sejajar. Sekiranya kelihatan baik, cubalah mencium sisa-sisa komponen elektronik yang terbakar. Anda dapat mengetahui dengan segera sekiranya ada sesuatu yang terbakar dari dalam.

Dengan mengandaikan penyesuai kuasa tidak menunjukkan masalah, maka ia mungkin telah hancur dan kerana anda tidak dapat mengujinya, yang perlu anda lakukan ialah meminjam atau membeli penyesuai kuasa baru. Sekiranya telefon dicas dengan yang baru, maka disahkan bahawa telefon yang asal rosak.

Anda juga boleh mencuba kabel USB jika patah dan periksa kedua-dua hujungnya jika beberapa pin dibengkokkan. Anda boleh membeli kord secara berasingan atau membeli keseluruhan set pengecasan.

BACA JUGA : Peratus bateri Galaxy Note 5 berubah secara rawak, masalah pengecasan kuasa lain

Langkah 4: Cuba boot dalam mod selamat untuk melihat sama ada telefon mengecas dengan baik

Setelah memeriksa penyesuai kuasa dan kabel USB secara fizikal dan anda tidak menemui sesuatu yang luar biasa, sudah tiba masanya anda menggunakan aplikasi dan perkhidmatan pihak ketiga yang berjalan di latar belakang.

Boot Galaxy Note 5 anda dalam mod selamat untuk mematikan semuanya sementara. Prosedur ini sangat berkesan jika telefon anda kehabisan baterinya dan bukannya mengecas ketika terpasang dan masalah pengecasan perlahan. Ikuti langkah-langkah ini untuk boot dalam mod selamat:

  1. Pusingan OFF Galaxy S6 anda.
  2. Tekan dan tahan kekunci Kuasa .
  3. Apabila 'Samsung Galaxy S6 Edge' muncul, segera lepaskan kekunci Power dan kemudian tekan dan tahan butang Volume Turun .
  4. Terus tahan butang Kelantangan sehingga telefon selesai memulakan semula.
  5. Apabila anda melihat Safe Mode di sudut kiri bawah skrin, lepaskan butang.

Sekiranya Catatan 5 anda dikenakan dengan baik dalam mod selamat, maka masalahnya ada kaitan dengan aplikasi pihak ketiga. Mungkin, terlalu banyak dari mereka yang berlari di latar belakang atau ada di antara mereka yang menjadi penyangak dan terus terhempas. Ini sangat mungkin jika anda baru sahaja mengemas kini firmware. Teruskan ke langkah seterusnya untuk memperbaikinya.

POST BERKAITAN : Galaxy Note 5 tidak dicas dan tidak dapat dihidupkan

Langkah 5: Cuba hapus cache sistem dan kemudian lakukan tetapan semula induk

Untuk masalah pengecasan yang berkaitan dengan firmware, selalu disarankan untuk menghapus cache sistem terlebih dahulu. Cache yang rosak boleh mempengaruhi perkakasan juga dan boleh menghalang pengisian. Terdapat begitu banyak laporan yang menghapuskan partisi cache kuasa tetap dan masalah berkaitan pengisian. Oleh itu, perlu dilakukan dan inilah caranya…

  1. Matikan Galaxy Note 5 anda.
  2. Tekan dan tahan tiga butang berikut pada masa yang sama: Kekunci Kelantangan , Kekunci rumah dan Kekunci kuasa .
  3. Apabila telefon bergetar, lepaskan kekunci Daya tetapi terus menekan dan menahan kekunci Kelantangan dan kekunci Utama .
  4. Apabila skrin Pemulihan Sistem Android muncul, lepaskan kekunci Volume Naik dan Utama .
  5. Tekan kekunci Kelantangan untuk menyorot 'lap partition cache.'
  6. Tekan kekunci Kuasa untuk memilih.
  7. Apabila partisi wipe cache selesai, 'Reboot system now' diserlahkan.
  8. Tekan kekunci Kuasa untuk memulakan semula peranti.

Terakhir, jika masalah masih ada setelah menghapus cache sistem, maka anda tidak mempunyai pilihan lain selain melakukan reset utama. Saya memahami kerumitan membuat sandaran fail anda tetapi anda tidak mempunyai pilihan lain ketika ini. Tetapan semula akan menolak kemungkinan ia adalah masalah firmware, jadi inilah yang perlu anda lakukan ...

  1. Keluarkan akaun Google anda dan lepaskan kunci skrin untuk memastikan anda tidak akan melangkaui Factory Reset Protection (FRP) .
  2. Matikan Samsung Galaxy Note 5 anda.
  3. Tekan dan tahan kekunci Kelantangan , Rumah dan Kuasa bersama-sama.
  4. Apabila peranti dihidupkan dan memaparkan 'Power on logo' , lepaskan semua kunci dan ikon Android akan muncul di layar.
  5. Tunggu sehingga Skrin Pemulihan Android muncul selepas kira-kira 30 saat.
  6. Dengan menggunakan kekunci Volume Turun, sorot pilihan, 'hapus data / tetapan semula kilang' dan tekan kekunci Daya untuk memilihnya.
  7. Tekan butang Vol Down sekali lagi sehingga pilihan 'Ya - hapus semua data pengguna' diserlahkan dan kemudian tekan kekunci Kuasa untuk memilihnya.
  8. Setelah tetapan semula selesai, sorot 'Reboot system now' dan tekan kekunci Power untuk menghidupkan semula telefon.

BACA : Cara memintas Perlindungan Reset Kilang (FRP) pada Samsung Galaxy Note 5 [Panduan Langkah demi langkah]

Langkah 6: Dapatkan bantuan daripada juruteknik

Sekiranya anda telah melakukan semua perkara dalam siaran ini dan masalahnya tetap berlaku, sudah tiba masanya anda menghantar peranti untuk diperbaiki. Sekurang-kurangnya sekarang, anda tahu masalahnya adalah pada perkakasan dan anda boleh menerangkan semua yang anda lakukan kepada juruteknik. Jangan bimbang, masalah pengecasan perlahan sering menjadi masalah kecil dan ia dapat diperbaiki dengan mudah dan selagi peranti tidak mengalami kerosakan cecair dan fizikal, anda boleh memperbaikinya dengan jaminan.

Saya harap siaran ini dapat membantu anda.