Cara Memperbaiki Pengawal Xbox One Tidak Akan Menyegerakkan | Tidak Akan Bersambung

Adakah anda menghadapi masalah dengan pengawal Xbox One yang tidak akan diselaraskan? Baiklah, anda telah sampai ke blog yang betul. Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan cara untuk menyelesaikan masalah anda dengan mudah.

Pengawal Xbox One dapat terus bekerja selama bertahun-tahun kerana ia dibina dengan mempertimbangkan ketahanan. Walau seberapa hebat perkakasannya, sebilangan pengguna Xbox One mungkin mengalami masalah yang agak mengecewakan: alat kawalan tanpa wayar yang tidak akan berpasangan. Sekiranya anda salah satu pengguna yang tidak bernasib baik dengan masalah ini, pelajari apa yang boleh anda lakukan dengan mengikuti penyelesaian dalam siaran ini.

Mengapa pengawal Xbox One tidak akan menyegerakkan atau menyambung

Terdapat sebilangan besar faktor yang mungkin menyebabkan masalah penyegerakan pengawal Xbox One. Mari kita bincangkan masing-masing secara ringkas.

Bug pengawal atau konsol.

Sama seperti mana-mana peranti elektronik, kedua-dua pengawal dan konsol Xbox One mungkin menghadapi pepijat rawak yang mungkin menghalang sambungan daripada berfungsi seperti biasa. Sekiranya pengawal anda bekerja dengan konsol Xbox One seperti biasa sebelumnya, ia mungkin mengalami gangguan sambungan. Bug seperti itu mungkin atau tidak akan hilang dengan mudah bergantung pada masalahnya.

Kerosakan perkakasan.

Pengawal boleh mati akibat kehausan serta kerosakan fizikal. Oleh kerana alat kawalan tanpa wayar kadangkala boleh tergelincir dari tangan kita, komponen dalaman mungkin pecah. Pengawal mungkin kelihatan tidak kelihatan di luar tetapi ia mungkin mengalami kegagalan dalaman setelah jatuh secara tidak sengaja. Sekiranya pengawal Xbox One anda tidak dihidupkan sama sekali, ada satu set langkah penyelesaian masalah yang perlu anda ikuti.

Gangguan isyarat.

Pengawal Xbox One anda menggunakan spektrum wayarles yang sama dengan alat rumah biasa yang lain. Ada kemungkinan satu atau lebih peranti yang anda miliki mengganggu isyarat pengawal. Anda boleh melihat kemungkinan ini dengan mematikan semua peranti tanpa wayar seperti telefon, penghala, monitor bayi, ketuhar gelombang mikro, dll.

Bateri lemah.

Menggunakan bateri lama atau lemah masih boleh menghidupkan pengawal tetapi mungkin tidak cukup kuasa untuk sistem berfungsi dengan baik. Sekiranya anda menggunakan bateri yang boleh dicas semula, cubalah mengecasnya hingga 100% sebelum mengujinya semula dengan pengawal anda. Sebagai alternatif, cuba gunakan set bateri baru untuk memastikannya.

Menyelesaikan masalah penyegerakan pengawal Xbox One

Sekiranya pengawal Xbox One anda menghadapi masalah ketika cuba menyambung atau berpasangan dengan konsol, itu mungkin disebabkan oleh gangguan perisian, gangguan isyarat, bug perkakasan, atau sebab lain. Ikuti langkah-langkah penyelesaian masalah di bawah untuk mengenal pasti sebab masalah anda.

  1. Sahkan pengawal tidak diselaraskan dengan pengawal lain.

    Sekiranya anda mempunyai lebih daripada satu konsol Xbox One di rumah, pastikan yang anda hadapi tidak dapat diselaraskan ke Xbox lain. 

    Juga, ingat bahawa konsol Xbox One hanya membenarkan maksimum 8 pengawal yang diselaraskan . Sekiranya anda cuba menghubungkan yang lain di atas 8 semasa, ia tidak akan berfungsi. Putuskan sambungan pengawal lain sebelum menyambungkan yang baru.

  2. Gunakan alat kawalan tepat di sebelah konsol.

    Pengawal Xbox One anda menggunakan teknologi Bluetooth untuk menjalin hubungan dengan konsol dan dengan itu, hanya terhad pada jarak operasi sekitar 20 kaki. Sekiranya anda berada di luar jangkauan itu, anda mungkin menghadapi kesukaran menggunakan atau menyegerakkan alat kawalan dengan konsol. Dinding tebal, objek logam, kaca, dan sumber gangguan isyarat yang lain dapat mengurangkan jarak operasi pengawal wayarles anda secara dramatik. Untuk tujuan menyelesaikan masalah, cuba bawa alat kawalan sedekat mungkin dengan konsol anda dan lihat apakah alat itu disegerakkan.

  3. Periksa ciri mematikan secara automatik.

    Sekiranya anda menyedari bahawa pengawal anda memutuskan atau mematikan setelah membiarkannya untuk beberapa waktu, jangan risau. Ini adalah ciri reka bentuk dan bukan kecacatan untuk memanjangkan hayat bateri. Pengawal Xbox One akan mati dengan sendirinya jika tidak digunakan selepas 15 minit.

    Sekiranya anda tidak mahu terus menyegerakkan atau mengaktifkannya semula, cuba tekan sekurang-kurangnya satu butang sebelum 15 minit habis. Satu muslihat baik yang boleh anda lakukan adalah dengan menggunakan salah satu tongkat analog dengan mengetuknya sehingga pengawal dapat terus menghantar arahan ke konsol. Berhati-hati kerana ini boleh mengurangkan bateri.

  4. Gunakan set bateri yang baru.

    Bateri yang lemah dapat mengurangkan jarak pengawal anda dengan ketara. Isi semula bateri atau ganti dengan set baru jika perlu. 

  5. Segerakkan pengawal menggunakan kabel USB.

    Sekiranya pengawal anda tidak dapat menyegerakkan ke konsol secara wayarles, cuba lakukannya semasa ditambat melalui kabel USB. Cukup pasangkan kabel mikro-USB ke pengawal dan konsol anda, kemudian tekan dan tahan butang Xbox pada alat kawalan untuk memasangkan peranti. Pengawal anda masih harus disegerakkan ke konsol walaupun selepas anda memutuskan kabel USB.

  6. Putuskan sambungan alat dengar anda.

    Sekiranya pengawal anda masih tidak dapat menyegerakkan ke Xbox One anda pada ketika ini, cuba cabut alat dengar dan lihat apakah itu membantu. Beberapa pengguna berjaya memasangkan pengawal dan konsol mereka lagi setelah melakukan penyelesaian ini.

  7. Periksa gangguan isyarat.

    Cuba gerakkan alat kawalan sedekat mungkin ke konsol (tidak boleh ada dinding, kaca, atau objek logam di antara mereka). Kemudian, pastikan bahawa tidak ada peranti wayarles lain di kawasan penyelesaian masalah anda. Matikan sebarang alat tanpa wayar berhampiran atau di sekitar konsol dan pengawal. Perlu diingat bahawa jarak Bluetooth kedua-dua peranti adalah kira-kira 20 kaki (tepat 19.7 kaki) jadi jelaskan sebarang sumber kemungkinan gangguan isyarat dalam julat ini.

  8. Kemas kini firmware pengawal.

    Dalam beberapa kes, firmware pengawal mungkin perlu dikemas kini sebelum dapat berfungsi semula dengan konsol. Untuk memeriksa sama ada pengawal memerlukan kemas kini, ikuti langkah berikut:

    -Sambungkan alat kawalan anda ke konsol dengan kabel USB.

    -Log masuk ke Xbox Live.

    -Tekan butang Menu pada pengawal anda, dan pilih Tetapan .

    -Pilih Peranti & aksesori .

    -Pilih alat kawalan yang anda gunakan.

    -Pilih Kemas kini .

    -Pilih Teruskan .

    -Biarkan pemeriksaan sistem untuk kemas kini. Selepas itu, periksa lagi masalahnya.

Apa yang boleh anda lakukan sekiranya pengawal Xbox One wayarles anda masih tidak dapat disegerakkan?

Sekiranya tidak ada penyelesaian di atas yang membantu sama sekali, masalah yang lebih mendalam dengan pengawal atau konsol mungkin sedang digunakan. Sekiranya pengawal lain diselaraskan dengan baik dengan konsol, maka pengawal yang anda hadapi mungkin mengalami kerosakan fungsi perkakasan. Malangnya, ini bermakna anda perlu mengganti alat kawalan jika anda memerlukan fungsi tanpa wayar semasa bermain.

Sekiranya hanya fungsi wayarles pengawal anda yang mati, anda masih dapat menggunakannya dengan kabel USB.

Bacaan yang dicadangkan:

  • Cara Memperbaiki Muat turun Game Slow atau Aplikasi Xbox One
  • Langkah Mudah Untuk Memperbaiki Xbox One yang Tidak Akan Terhubung Secara Langsung
  • Cara Menetapkan Semula Xbox One (Reset Kilang, Reset Lembut, Reset Keras)
  • Cara Memperbaiki Xbox One No Video | Isu Skrin Hitam Atau Kosong

Dapatkan pertolongan dari kami.

Mengalami Masalah dengan telefon anda? Jangan ragu untuk menghubungi kami menggunakan borang ini. Kami akan berusaha membantu. Kami juga membuat video untuk mereka yang ingin mengikuti arahan visual. Lawati Saluran Youtube GalaxyS2 kami untuk menyelesaikan masalah.