Cara memeriksa telefon Android anda untuk virus

Sekiranya anda mengesyaki bahawa telefon anda mungkin mempunyai virus, anda telah sampai di tempat yang betul. Tutorial ringkas ini akan menunjukkan langkah mudah dan mudah untuk mengesan perisian hasad dan cara menghapusnya di Android anda.

Apa itu virus?

Secara teknikal, virus komputer adalah program yang dirancang untuk mendatangkan malapetaka dalam sistem. Salah satu tanda virus yang membezakan adalah kemampuannya untuk meniru dan merosakkan program dan fail lain. Dalam pengertian ini, sejauh ini belum ada virus Android. Tetapi kerana istilah virus telah diciptakan secara longgar oleh berjuta-juta orang selama bertahun-tahun untuk merangkumi hampir semua bentuk aplikasi, program, atau tingkah laku buruk di Android, kami lebih suka menggunakannya di sini juga. Jadi, apabila kita mengatakan virus, itu boleh bermaksud aplikasi atau perisian berbahaya di platform Android.

Bolehkah Android anda mendapat virus?

Selama bertahun-tahun, terdapat banyak bentuk virus yang menyebabkan masalah di persekitaran Android. Yang paling biasa termasuk perisian intip, ransomware, dan pop-up yang menjengkelkan. Perisian pengintip Android dibina terutamanya untuk mengintip kebiasaan menyemak imbas anda sehingga data tentangnya dapat dijual kepada pengiklan pihak ketiga. Dalam beberapa kes yang melampau baru-baru ini, ransomware telah menjadi tajuk utama di seluruh dunia setelah sejumlah sasaran berprofil tinggi dan institusi kritikal dilanda. Ransomware merangkumi semua jenis perisian berniat jahat yang mengambil alih peranti, menguncinya, dan memaksa pengguna membayar sejumlah untuk mengambil akses.

Bagaimana untuk memeriksa sama ada telefon anda mempunyai virus?

Virus Android, seberapa banyak yang mungkin, tidak ingin membuat kehadirannya diketahui. Mereka memanfaatkan stealth dan dapat diaktifkan dari jarak jauh ketika pengguna tidak mengharapkannya. Sekiranya anda tidak berhati-hati atau waspada terhadap tanda-tanda perisian hasad atau virus pada peranti anda, anda mungkin akan bertanya-tanya apa yang salah dengan telefon anda sepanjang masa. Nasib baik, terdapat banyak tanda-tanda jangkitan virus yang jelas dan jelas pada peranti Android. Lihat di bawah.

Aplikasi terus rosak . Walaupun biasa untuk beberapa aplikasi crash dari semasa ke semasa, crash secara rawak dan berlebihan boleh menjadi tanda malware. Sekiranya anda menyedari bahawa peranti anda menghadapi masalah dengan aplikasi mogok tanpa sebab yang jelas akhir-akhir ini, mungkin sudah waktunya untuk memeriksa perisian hasad.

Penggunaan data habis . Sebilangan besar virus dirancang untuk melaporkan ke pelayan yang terkawal di suatu tempat. Mereka mungkin menghantar maklumat yang dicuri atau cuba berkomunikasi dengan penggodam untuk langkah seterusnya. Jenis aktiviti ini sering berlaku di latar belakang sehingga anda tidak perlu membuka aplikasi yang buruk. Sekiranya anda menyedari bahawa penggunaan data meningkat sejak kebelakangan ini, walaupun Anda tidak menggunakan internet terlalu banyak, itu boleh menjadi tanda jangkitan virus.

Munculan secara rawak atau berlebihan . Munculan yang jarang dilakukan ketika menggunakan penyemak imbas web atau semasa menjalankan aplikasi adalah perkara biasa. Namun, jika anda mendapat pop timbul walaupun anda tidak membuka penyemak imbas atau ketika menggunakan aplikasi yang sama sekali berbeza, mungkin ada malware di telefon anda. Munculan berniat jahat sering disebabkan oleh aplikasi buruk yang mungkin pernah anda pasang pada masa lalu. Dalam beberapa kes, aplikasi yang kelihatan sah boleh dikemas kini ke versi yang tidak menyenangkan setelah beberapa waktu dan menyebabkan pop timbul muncul.

Kenaikan bil telefon . Tertanya-tanya mengapa bil telefon anda habis? Ia boleh disebabkan oleh virus. Beberapa versi perisian hasad diketahui menggunakan perkhidmatan teks premium untuk menghantar mesej. Sekiranya anda tidak berjaga-jaga, pembawa anda mungkin akan mengenakan bayaran kepada anda untuk mesej ini kerana anda menganggapnya.

Kehadiran aplikasi asing . Perhatikan beberapa aplikasi yang tidak dikenali? Sekali lagi, ia mungkin disebabkan oleh perisian hasad. Sekiranya terdapat aplikasi di telefon anda yang tidak anda ingat pasang, pastikan segera menghapusnya. Beberapa perisian hasad boleh mengambil alih telefon anda dan menjejaskan keselamatannya. Setelah itu berlaku, aplikasi lain mungkin dipasang tanpa pengetahuan anda.

Masalah longkang bateri . Kehilangan kuasa bateri adalah perkara biasa tetapi jika anda menyedari bahawa pengurangan bateri akhir-akhir ini sangat cepat, ini mungkin disebabkan oleh virus. Sebilangan aktiviti perisian hasad di latar belakang mungkin banyak sumber daya dan menggunakan banyak tenaga. Semasa menangani masalah penggunaan bateri yang cepat, jangkitan virus harus selalu dianggap sebagai salah satu penyebab yang mungkin.

Prestasi yang terlalu panas dan perlahan . Kesan sampingan lain dari jangkitan virus di Android adalah terlalu panas, beku, atau ketinggalan. Walaupun telefon menjadi panas, anda harus waspada untuk mengesyaki kehadiran virus jika telefon anda terlalu panas atau kinerjanya kelihatan perlahan.

Cara membuang virus di Android

Sekiranya anda mengesyaki terdapat virus di telefon anda kerana terdapat satu atau beberapa gejala yang disebutkan di atas, ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan.

Tetapan semula kilang

Ini terdengar drastik dan tidak perlu pada tahap awal di tangga penyelesaian masalah anda tetapi mungkin juga yang paling berkesan. Anda boleh memilih untuk melakukan ini bergantung pada situasi yang anda hadapi. Contohnya, jika telefon anda sudah terlalu bermasalah dan anda hampir tidak dapat menggunakannya kerana pop-up, terlalu panas atau prestasi perlahan, kami ragu ada yang lebih berkesan anda boleh melakukan selain daripada memulakan baru. Dengan melakukan tetapan semula kilang, anda dapat menghilangkan punca virus dan simptom semuanya dalam satu strok.

Tetapan semula kilang akan menghapus semua data peribadi anda, jadi jika boleh, cuba buat sandaran foto, video, dokumen dan lain-lain yang tidak dapat diganti sebelum mengelap telefon.

Pasang aplikasi antivirus

Sebelum memasang semula aplikasi anda, anda harus memastikan bahawa anda menambahkan lapisan perlindungan lain ke peranti anda. Memiliki antivirus, walaupun tidak 100% menjamin bahawa ia akan membantu, pasti idea yang baik. Terdapat pertempuran kucing-dan-tetikus yang berterusan antara penerbit antivirus dan pembangun perisian hasad sehingga virus yang lebih baru dan lebih tersembunyi masih dapat melalui sistem pengesanan antivirus.

Terdapat banyak aplikasi antivirus yang dapat anda gunakan di Google Play Store. Pastikan memilih salah satu dari sumber yang mempunyai reputasi baik. Perlu diingat bahawa beberapa perisian hasad juga dapat menutup diri mereka sebagai aplikasi antivirus. Ikuti terus aplikasi antivirus dari penerbit terkenal seperti AVG, Norton, dll.

Alih keluar aplikasi buruk secara manual

Sekiranya anda berfikir bahawa virus itu kembali setelah tetapan semula kilang, itu mungkin kerana anda hanya memasang set aplikasi yang sama. Untuk memeriksa, cubalah boot peranti ke mod selamat dan amati. Mod selamat adalah alat yang hebat dalam mengesan aplikasi yang bermasalah. Pada mod ini, semua aplikasi pihak ketiga akan ditangguhkan, jadi jika masalahnya tidak ada ketika Android anda berjalan dalam mod selamat, itu berarti ada aplikasi berbahaya dalam sistem. Semasa berada dalam mod ini, anda seharusnya dapat menggunakan aplikasi yang diinstal sebelumnya secara normal serta menggunakan perkhidmatan rangkaian asas tanpa masalah.

Sekiranya anda tidak tahu cara boot Android ke Safe Mode, gunakan Google untuk mencarinya.

Untuk mengenal pasti aplikasi mana yang menyebabkan masalah, anda harus boot semula telefon ke mod selamat dan ikuti langkah-langkah berikut:

  1. Boot ke mod selamat.
  2. Periksa masalahnya.
  3. Setelah anda mengesahkan bahawa aplikasi pihak ketiga dipersalahkan, anda boleh mula menyahpasang aplikasi secara individu. Kami mencadangkan agar anda bermula dengan yang paling baru yang anda tambahkan atau yang belum anda pasang.
  4. Selepas anda menyahpasang aplikasi, mulakan semula telefon ke mod biasa dan periksa masalahnya.
  5. Sekiranya telefon anda masih bermasalah, ulangi langkah 1-4.

Berhati-hatilah semasa memasang aplikasi

Anda adalah barisan pertahanan pertama peranti anda. Sekiranya anda tidak berhati-hati ketika memilih aplikasi, ada kemungkinan besar ia mungkin dijangkiti virus dalam waktu dekat. Berhati-hatilah ketika berbelanja untuk aplikasi kerana ini adalah sebab utama banyak kes malware. Sebilangan aplikasi mungkin kelihatan sebagai sah pada awalnya tetapi mungkin mengubah hakikat sebenarnya tanpa anda sedari setelah beberapa waktu. Ikuti aplikasi rasmi dan elakkan dari sumber yang tidak diketahui. Sekiranya anda tidak pasti, cuba buat kajian atau baca ulasan pengguna lain. Juga, pastikan bahawa anda mempunyai aplikasi antivirus yang boleh dipercayai sepanjang masa sehingga ada perlindungan tambahan di atas keselamatan Android sendiri. Pastikan anda hanya menggunakan satu antivirus pada satu masa. Mempunyai lebih daripada satu boleh menyebabkan masalah prestasi yang teruk.