Cara membetulkan Galaxy S8 yang secara automatik membuka aplikasi

Halo dan selamat datang ke artikel penyelesaian masalah lain untuk # GalaxyS8. Yang satu ini akan menjawab tiga masalah yang dilaporkan mengenai peranti ini, jadi kami harap anda dapat membantu.

Masalah # 1: Cara memperbaiki Galaxy S8 yang secara automatik membuka aplikasi

Saya mempunyai Galaxy S8, dan selama beberapa bulan terakhir ia mempunyai pemikiran sendiri. Tidak kira aplikasi mana yang saya gunakan pada masa itu, telefon saya akan membuka aplikasi / pemberitahuan lain secara rawak. Maksudnya, saya dapat menggesek Instagram saya ketika saya menerima pesanan teks, dan telefon saya secara automatik akan membuka aplikasi pesanan saya ke perbualan itu. Perkara yang sama akan berlaku secara rawak dengan cuaca google muncul. Sebarang dan semua nasihat sangat dihargai! - Eitan

Penyelesaian: Hai Eitan. Terdapat dua kemungkinan sebab mengapa S8 anda berkelakuan seperti ini. Salah satunya ialah ada masalah dengan digitizer, yang bermaksud ia mungkin rosak secara fizikal, rosak, atau tidak berfungsi. Yang lain ialah mungkin ada masalah dengan sistem operasi. Kami tidak fikir telefon anda mungkin dijangkiti tetapi aplikasi atau perisian hasad yang buruk juga dapat menyebabkan munculnya iklan dan aplikasi secara rawak. Mana-mana perkara ini mungkin benar, jadi anda ingin menyemaknya.

Periksa digitizer

Pemasangan layar skrin telefon bimbit anda terdiri daripada tiga bahagian utama - digitizer, monitor, dan kabel flex. Monitor adalah yang menunjukkan gambar yang anda lihat sementara digitizer adalah lapisan telus nipis yang merasakan sentuhan anda sehingga mereka dapat dikenali oleh sistem operasi. Isyarat dan kuasa yang diperlukan oleh digitizer dibekalkan melalui kabel flex yang berjalan ke papan induk. Bersama-sama, ketiga-tiga bahagian ini memungkinkan untuk melihat apa sahaja yang ingin anda tampilkan di layar, sementara juga menggunakan layar untuk mengirim perintah ke motherboard.

Sekiranya digitizer tidak lagi berfungsi dengan baik untuk beberapa sebab, ia mungkin menyebabkan input rawak yang boleh ditafsirkan oleh sistem operasi sebagai perintah untuk membuka aplikasi. Pemasangan skrin Samsung terbukti boleh dipercayai selama bertahun-tahun sekarang dan terus terang, mereka jarang pecah. Sebab paling umum mengapa bahagian pemasangan skrin gagal adalah kerosakan fizikal 99% masa. Ini boleh berlaku apabila telefon dijatuhkan, terkena unsur seperti air atau cecair, atau dibiarkan berhampiran sumber panas. Sekiranya ada perkara ini berlaku sebelum menyedari masalahnya, ada kemungkinan besar digitizer telefon anda rosak secara fizikal. Malangnya, masalah seperti itu tidak dapat diselesaikan dengan hanya melakukan beberapa perkara perisian. Anda harus menghantar telefon ke Samsung supaya mereka dapat membaikinya untuk anda.

Sekiranya anda tidak menyangka terdapat kerosakan fungsi perkakasan, anda boleh memeriksa cara digitizer berfungsi dengan menggunakan menu perkhidmatan peranti. Ini adalah menu tersembunyi yang ditujukan untuk juruteknik sahaja sehingga anda ingin berhati-hati ketika memilih atau menjalankan beberapa ujian. Untuk tujuan menyelesaikan masalah kes anda, anda ingin mengehadkan diri untuk menguji skrin sahaja. Ini adalah langkah tepat yang ingin anda lakukan:

  1. Buka aplikasi Telefon (pendail).
  2. Dail * # 0 * #
  3. Pilih Sentuh .
  4. Biarkan telefon anda berbaring sebagaimana adanya dan lihat apakah ia membuat garis atau titik dengan sendirinya. Sekiranya ia berlaku, itu bermaksud digitizer mungkin bersulang.

Tetapan semula kilang

Sekiranya digitizer baik dan telefon anda sama sekali tidak rosak secara fizikal, maka anda mesti mempertimbangkan untuk melakukan reset kilang untuk melihat apakah ada bug perisian yang berada di belakang masalah. Ini caranya:

  1. Matikan peranti. Ini sangat penting. Sekiranya anda tidak dapat mematikannya, anda tidak akan dapat boot ke Recovery Mode. Sekiranya anda tidak dapat mematikan peranti secara berkala melalui butang Daya, tunggu sehingga bateri telefon habis. Kemudian, isi telefon selama 30 minit sebelum boot ke Recovery Mode.
  2. Tekan dan tahan kekunci Kelantangan dan kekunci Bixby, kemudian tekan dan tahan kekunci Kuasa.
  3. Apabila logo Android hijau dipaparkan, lepaskan semua kekunci ('Memasang kemas kini sistem' akan muncul selama kira-kira 30 - 60 saat sebelum menunjukkan pilihan menu pemulihan sistem Android).
  4. Tekan kekunci Kelantangan beberapa kali untuk menyorot 'lap data / tetapan semula kilang'.
  5. Tekan butang Kuasa untuk memilih.
  6. Tekan kekunci Kelantangan sehingga 'Ya - hapus semua data pengguna' diserlahkan.
  7. Tekan butang Kuasa untuk memilih dan memulakan tetapan semula induk.
  8. Apabila tetapan semula induk selesai, 'Reboot system now' diserlahkan.
  9. Tekan kekunci Kuasa untuk memulakan semula peranti.

Periksa perisian hasad atau aplikasi buruk

Sekarang ada kemungkinan. Sekiranya masalah itu hilang selepas tetapan semula kilang tetapi kembali kemudian, setelah anda memasang aplikasi, anda boleh yakin penyebabnya adalah salah satu aplikasi tersebut. Seperti yang disebutkan di atas, ini dapat berupa malware atau hanya aplikasi berkod buruk yang tidak sesuai dengan sistem operasi. Sekiranya anda berada dalam situasi ini, anda perlu mengenal pasti aplikasinya sendiri melalui percubaan dan ralat. Tidak ada kaedah automatik untuk membantu anda melakukan ini dengan lebih pantas. Dengan kata lain, anda harus menghabiskan masa dan usaha untuk menyahpasang, memerhatikan, dan menyahpasang lagi sehingga anda menyempitkan penyebabnya.

Masalah # 2: Aplikasi media sosial Galaxy S8 tidak mempunyai lencana pemberitahuan

Selepas kemas kini ke Oreo minggu lalu saya berhenti mendapat pemberitahuan Media Sosial. Yang biasanya tidak akan mengganggu saya, tetapi saya Pengurus Media Sosial untuk sebuah syarikat. Saya biasa mendapat pemberitahuan biasa - muncul di skrin utama dan bulatan oren kecil dengan nombor, tetapi sekarang, untuk melihat apakah saya mempunyai pemberitahuan, saya sebenarnya harus membuka aplikasi untuk melihat apakah ada sesuatu di sana. Ini berlaku dengan FB, Pengurus Halaman, Twitter, dan Snapchat. Pemberitahuan mesej teks saya berfungsi dengan baik. Saya telah melalui setiap suasana. Saya hanya mahu anda tahu lelaki dari semalam tidak bersendirian kerana kecewa pemberitahuannya. Jadi, saya tidak betul-betul memerlukan jawapan "buat perkara ini" - kerana saya sudah melakukannya. Ini lebih kepada FYI. - Jolene

Penyelesaian: Hai Jolene. Sekiranya Galaxy S8 anda tidak lagi menunjukkan lencana atau bulatan oren dengan nombor di atas aplikasi, itu mungkin kerana aplikasi BadgeProvider tidak berfungsi dengan baik. Untuk memperbaikinya, ikuti langkah berikut:

  1. Buka aplikasi Tetapan.
  2. Ketik Aplikasi.
  3. Ketik Lagi tetapan di kanan atas (ikon tiga titik).
  4. Pilih Tunjukkan aplikasi sistem.
  5. Cari dan ketik aplikasi BadgeProvider.
  6. Ketik Penyimpanan.
  7. Ketik butang Kosongkan Cache.
  8. Mulakan semula S8 anda dan periksa masalahnya.

Sekiranya tidak berjaya, pastikan juga membersihkan data aplikasi:

  1. Buka aplikasi Tetapan.
  2. Ketik Aplikasi.
  3. Ketik Lagi tetapan di kanan atas (ikon tiga titik).
  4. Pilih Tunjukkan aplikasi sistem.
  5. Cari dan ketik aplikasi BadgeProvider.
  6. Ketik Penyimpanan.
  7. Ketik butang Hapus Data.
  8. Mulakan semula S8 anda dan periksa masalahnya.

Sekiranya kedua-dua prosedur tidak membantu, cuba hapus partisi cache dengan langkah-langkah berikut:

  1. Matikan peranti. Ini sangat penting. Sekiranya anda tidak dapat mematikannya, anda tidak akan dapat boot ke Recovery Mode. Sekiranya anda tidak dapat mematikan peranti secara berkala melalui butang Daya, tunggu sehingga bateri telefon habis. Kemudian, isi telefon selama 30 minit sebelum boot ke Recovery Mode.
  2. Tekan dan tahan kekunci Kelantangan dan kekunci Bixby, kemudian tekan dan tahan kekunci Kuasa.
  3. Apabila logo Android dipaparkan, lepaskan semua kekunci ('Memasang kemas kini sistem' akan muncul selama kira-kira 30 - 60 saat sebelum menunjukkan pilihan menu pemulihan sistem Android).
  4. Tekan kekunci Kelantangan untuk menyorot "lap partition cache."
  5. Tekan kekunci Kuasa untuk memilih.
  6. Tekan kekunci Kelantangan untuk menyorot "ya" dan tekan kekunci Kuasa untuk memilih.
  7. Apabila partisi wipe cache selesai, "Reboot system now" diserlahkan.
  8. Tekan kekunci Kuasa untuk memulakan semula peranti.

Masalah # 3: Galaxy S8 tidak akan berfungsi kerana kunci FRP

Saya membeli S8 terpakai dan saya memerhatikan lelaki itu menghapusnya setelah saya membayarnya. Saya gembira melihatnya tetapi ketika sampai di rumah saya terjebak dengan perkara FRP dan dia tidak akan membalas panggilan saya. Saya telah mencuba penyelesaian apk anda tetapi tidak mengenali pemacu kombin usb disk scan saya. Sebarang cadangan mengenai apa yang boleh saya lakukan. Saya sangat kecewa dengan keseluruhan keadaan ini. Ia bersama Rogers seorang Carrier Kanada. - Jason Vandal

Penyelesaian: Hai Jason. Samsung telah memperkuat FRP bahawa cadangan dan penyelesaian sebelumnya tidak lagi berfungsi. Pada masa ini, satu-satunya cara untuk membuat telefon berfungsi adalah dengan membenarkan pemilik sebelumnya membukanya dengan memasukkan kelayakan Google-nya.