Apakah Perbezaan Antara Versi Bluetooth 2.x, 3.x, 4.x dan 5.x

Dengan meningkatnya populariti peranti yang boleh dipakai, sensor kuasa rendah digunakan untuk mengumpulkan data oleh peruncit dan pengeluar, dan yang paling penting ialah peranti mudah alih, standard teknologi tanpa wayar yang disebut Bluetooth muncul di hampir setiap artikel berita yang berkaitan dengan teknologi. Untuk membuat perkara menjadi lebih rumit, terdapat pelbagai versi Bluetooth yang digunakan, masing-masing dengan set ciri yang sedikit berbeza. Dalam artikel ini, kami ingin membawa anda melakukan lawatan sejarah pendek dan bahkan menunjukkan kepada anda apa masa depan untuk Bluetooth dan peranti mudah alih secara umum.

Terdapat beberapa peranti bluetooth yang mungkin sudah anda gunakan, seperti:

  • Jam pintar
  • Penjejak Kecergasan
  • Pengawal Permainan
  • Alat dengar
  • Peranti Rumah Pintar
  • Papan Kekunci Tanpa Wayar
  • Pencetak
  • Headset Realiti Maya
  • Tongkat Selfie
  • Segway

Bagi sebilangan besar pengguna telefon pintar dan tablet, Bluetooth tidak lebih dari logo yang menjengkelkan yang dipaparkan di bar status dan dikaitkan dengan peningkatan penggunaan bateri. Apa yang tidak dilihat oleh pengguna ini adalah seluruh dunia peranti Bluetooth yang dapat menjadikan kehidupan seseorang lebih mudah dan pastinya lebih menyenangkan.

Buat masa ini, kategori peranti yang paling popular adalah fon kepala dan pembesar suara Bluetooth. Sekiranya anda seorang peminat sukan gim biasa atau gemar berlari, anda mungkin sudah dapat melihat bagaimana fon kepala tanpa wayar untuk bersenam dapat membebaskan anda dari semua jenis tarikan dan penarik kabel yang pasti berlaku semasa aktiviti fizikal.

Perkara yang sama berlaku untuk pembesar suara Bluetooth. Betapa kerennya memeriahkan piknik luar dengan muzik santai atau menjadikan malam anda lebih romantis dengan memainkan pilihan jazz halus kegemaran anda tanpa harus terlebih dahulu menakluk kabel yang kusut? Ia pasti sangat sejuk.

Dan yang paling penting, fon kepala dan pembesar suara Bluetooth menjadi sangat berpatutan selama bertahun-tahun. Tidak perlu dikatakan bahawa model premium dengan kualiti suara audiophile dan ciri canggih juga tersedia bagi mereka yang cukup bernasib baik kerana mempunyai anggaran yang diperlukan untuk membelinya.

Mari kita sampaikan perkara teknikalnya terlebih dahulu: Bluetooth adalah teknologi tanpa wayar dan standard penghantaran data menggunakan gelombang radio UHF panjang gelombang pendek di jalur ISM dari 2.4 hingga 2.485 GHz. Ia dicipta oleh Ericsson, sebuah syarikat peralatan dan perkhidmatan rangkaian multinasional dan telekomunikasi, pada tahun 1994 dan kini dikendalikan oleh Kumpulan Kepentingan Khas Bluetooth (SIG).

Ini menjadi hidup sebagai alternatif tanpa wayar untuk kabel data RS-232, yang pada masa itu, merupakan standard untuk penghantaran data komunikasi bersiri. Walaupun standard itu sendiri diciptakan pada tahun 1994, butuh 4 tahun lagi untuk memformalkan spesifikasinya dan melepaskan versi pertama Bluetooth ke alam liar.

Bluetooth 1.x

Bluetooth v1.0 dan v1.0B dilanda masalah, masalah keserasian, dan, menurut piawaian hari ini, data maksimum 1 Mbps yang sangat perlahan. Hanya peranti milik muzium yang menggunakan Bluetooth generasi pertama, jadi tidak ada kemungkinan anda benar-benar menjumpainya di kedai elektronik tempatan anda.

Bluetooth 2.x

Selepas beberapa penyemakan tambahan generasi pertama Bluetooth, Kumpulan Kepentingan Khas Bluetooth mengeluarkan Bluetooth v2.0 pada tahun 2004. Ia menampilkan Enhanced Data Rate (EDR) untuk kelajuan pemindahan data yang lebih cepat hingga 3 Mbit / s dan menjadi yang paling banyak varian popular.

Bluetooth 3.x

Pada tahun 2009, Bluetooth SIG menggunakan Bluetooth v3.0 + HS. The HS bermaksud Kelajuan Tinggi , membolehkan kelajuan pemindahan data teori sehingga 24 Mbit / s. Ini mungkin kerana Bluetooth 3.0 membolehkan aplikasi berjalan melalui radio alternatif, seperti yang digunakan oleh peranti Wi-Fi. Peningkatan penting lain termasuk pengenalan Enhanced Retransmission Mode (ERTM), penggunaan MAC dan PHY alternatif untuk mengangkut data profil Bluetooth, dan pelbagai kemas kini ke ciri kawalan kuasa.

Bluetooth 4.x

Akhirnya, pada tahun 2010, Bluetooth v4.0 memperkenalkan sokongan untuk mengumpulkan data dari peranti Tenaga Rendah (LE). Ciri baru ini ditujukan khusus untuk industri kesihatan, kecergasan, lampu isyarat, keselamatan, dan hiburan rumah, dan kesannya ada di sekitar kita. Pada dasarnya, setiap peranti yang boleh dipakai atau perkakas rumah pintar yang anda beli menggunakan tenaga rendah Bluetooth (juga dipasarkan sebagai Bluetooth Smart) untuk mengurangkan penggunaan kuasanya dan, pada masa yang sama, mengekalkan rangkaian komunikasi yang serupa dengan generasi Bluetooth yang lebih tua.

Revisi tambahan Bluetooth v 4.0 — Bluetooth v 4.1 dan Bluetooth v 4.2 — memperkenalkan ciri utama tertentu untuk internet, termasuk kemas kini privasi melalui firmware, peningkatan sokongan bersama untuk LTE, kadar pertukaran data pukal, dan banyak lagi.

Bluetooth 5.0 Ada Di Sudut

Kumpulan Kepentingan Khas Bluetooth mengumumkan Bluetooth v5 pada bulan Jun 2016. Menurut siaran media mereka, Bluetooth v5 "akan disebut Bluetooth 5 dan akan merangkumi peningkatan jarak, kelajuan, dan kapasiti pesanan siaran." Tujuannya adalah untuk "menyampaikan sambungan Internet Perkara (IoT) yang mantap dan boleh dipercayai yang menjadikan kes penggunaan rumah dan bangunan serta luaran menjadi kenyataan."

"Bluetooth 5 akan mengubah cara orang mengalami IoT dengan menjadikannya sesuatu yang berlaku secara sederhana dan lancar di sekitar mereka," kata Mark Powell, pengarah eksekutif Bluetooth SIG. Powell mengharapkan Bluetooth 5 untuk "menjadikan suar, kesedaran lokasi, dan perkhidmatan tanpa sambungan lain sebagai bahagian yang lebih relevan dari pengalaman IoT yang mudah dan lancar." Pelepasan Bluetooth 5 dijangka berlaku pada akhir tahun ini atau awal tahun depan.

Ringkasnya, jika ragu-ragu, selalu gunakan versi Bluetooth yang lebih tinggi jika tersedia, ia akan mendapatkan data anda yang lebih pantas, jarak yang lebih lama, keselamatan yang lebih baik, pemasangan yang lebih mudah, dan penggunaan kuasa yang lebih efisien.

Kami akan menerima komisen penjualan jika anda membeli barang menggunakan pautan kami. Ketahui Lebih Lanjut.